 |
GIPF project |
« Tillbaka till sällskapsspelen |
Den här gruppen abstrakta tvåpersoners strategispel omfattar sju spel: Gipf, Tzaar, Zèrtz, Dvonn, Pünct, Yinsh och Lyngk. År 2016 började speltillverkarna Huch & Friends att ge ut spelen på nytt i ny förpackning. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Gipf
(Gipf-project spel 1)
Bygger på en klassisk spelidé men med en del nya regler. Spelarna turas om att lägga en bricka på brädet tills en av dem har fyra brickor i rad. Då tar denne bort sin rad och fångar de av motståndarens brickor som ligger i linje med den. Målet är att skapa fyra-i-rad-rader till dess att motståndaren inte har några fler brickor att lägga ut, eller inte har några brickor kvar på brädet. Ett spel som innehåller överraskande vändningar och obegränsade spelmöjligheter. Ett spel både för nybörjare och mer inbitna strateger.
För 2 spelare, från 12 år.
340:- |
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|

Tzaar
(Gipf-project spel 2)
Ersättaren till Tamsk. Båda spelarna har pjäser av tre typer som inte kan existera utan varandra. Du har vunnit när motståndaren har fått slut på en av de tre pjässorterna eller när motståndaren inte längre kan fånga några av dina pjäser. Du måste hela tiden välja: ska du förstärka din position eller ska du försvaga din motståndares ställning?
För 2 spelare, från 12 år.
350:- / tas hem på beställning |
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|

Zèrtz
(Gipf-project spel 3)
Det här är ett snabbt och dynamiskt spel där inget parti blir det andra likt. Varje spelare har två möjligheter i sin runda. Antingen lägger du ut en av de 21 gemensamma spelpjäserna (5 vita, 7 grå och 9 svarta kulor) på spelplanen och tar bort en bit av spelplanen om du kan, eller så fångar du en spelpjäs genom att hoppa över den med en annan spelpjäs. Målet är att fånga antingen 3 vita, 4 grå eller 5 svarta kulor, eller 2 kulor av varje färg. Eftersom spelpjäserna är gemensamma även på den ständigt krympande spelplanen blir det snabbt väldigt viktigt vad du och din motståndare gör.
För 2 spelare, från 12 år.
350:- / slut |
|
|
|
 |
|
|
|
|
 |
|
 |

Dvonn
(Gipf-project spel 4)
Spelas med 23 vita, 23 svarta och 3 röda stapelbara brickor på ett avlångt sexkantigt bräde. Målet är att ha den högsta stapeln när spelet tar slut, vilket det gör när inga fler drag kan göras. Spelarna börjar med att lägga ut de röda Dvonn-brickorna, sedan sina egna. Du kan lägga ut en bricka eller flytta en eller flera brickor. En stapel måste alltid flyttas i sin helhet. Flytten måste alltid sluta ovanpå en bricka eller stapel. Alla brickor eller staplar som inte har kontakt med Dvonn-brickorna tas dessutom bort från brädet. Och Dvonn-brickorna kan också flyttas...
För 2 spelare, från 12 år.
360:- |
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|

Pünct
(Gipf-project spel 5)
Målet är att koppla ihop två sidor av brädet med brickor. När det är din tur kan du antingen lägga ut en ny bricka eller flytta en bricka som redan finns på brädet. Ju fler brickor du lägger ut, desto fler möjligheter får du att koppla ihop dem. Samtidigt avslöjar du allt mer av din plan varje gång du lägger ut en bricka. Knepet är att lägga brickorna så att din motståndare förväntar sig att du ska göra något annat än vad du har tänkt dig.
För 2 spelare, från 12 år.
360:- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Yinsh
(Gipf-project spel 6)
En Seriebörsen-favorit. Varje spelare börjar med fem ringar på brädet. När det är din tur lägger du en bricka i en ring och flyttar ringen. Varje bricka har en vit och en svart sida, och om ringen flyttas över brickor måste de vändas på - som i Othello. Men här avgör ringarnas position var brickorna kan läggas. Målet är att få fem brickor i rad i din färg. Fast när du lyckas med det måste du ta bort de fem brickorna och en ring. Det gör nästa rad svårare att få till. Den spelare som först tar bort tre av sina ringar vinner!
För 2 spelare, från 12 år.
360:- / slut |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Lyngk
(Gipf-project spel 7)
Symbiosen av alla spelen i Gipf project och en perfekt epilog. Spelas med 48 brickor i 6 färger på ett Yinsh-liknande bräde. Brickorna flyttas utmed linjerna till andra brickor, men kan bara staplas på en lägre eller lika hög stapel. Alla färger är neutrala i början, men under spelets gång måste spelarna välja två färger som sina, utom vit som alltid är neutral. Brickor i de valda färgerna är därefter inte möjliga att flytta för motståndaren. Målet är att skapa staplar med fem brickor. Varje stapel kan bara hysa en bricka av varje färg - vit kan dock ersätta en saknad färg. Flest staplar med en vald färg överst vinner.
För 2 spelare, från 12 år.
350:- |
|
|
|
 |
|
|
|
|
|